Sunday 9 March 2014

Edle Dråper: Whisky, Konjakk, Akevitt & Ølmesse

Nå er det en liten stund siden vi har hatt noe nytt å formidle her på siden, og da passet det jo bra at en mannebrus-messe gikk av stabelen i helgen på Røde Sjøhus. Nemlig Edle Dråper, som arrangeres av eventbyrået Høydepunkt. Sist gang, i 2012, het den Øl og Akevittmesse.

Carolina fra Palmer Group hadde med svensk IPA & pale ale.



Av programmet kunne jeg se at hovedtyngden i år lå mer på konjakk og whisky, med et lite utvalg av norsk akevitt. Av bryggerier som tok turen var det kun to lokale, Lervig og Berentsen, samt Mo Laksegård, som er et konferansesenter i Sand, som tok med sitt eget øl som produseres for kundene deres på forskjellige arrangementer og events.

James & David fra Lervig Aktiebryggeri serverte snadder-øl.


Det første som møter meg når jeg kommer inn døra er glad gjengen fra Lervig. De har muligens fått beste stands i huset og står og gliser. Av programmet står det at de bare skal ha med 4 øl, men de er tydeligvis i det spandable hjørnet og hadde like godt tatt med hele Brewers Reserve serien, minus Barley Wine, hele butikkstyrke Iddis serien og hele co-lab serien med Fandes Ipa, Farmhouse Ipa, We Love Wheat samt Siste Dans som de lagde for Kaizers Orchestra. De hadde også tatt med en helt fersk, filtrert utgave av Johnny Low, som var helt klar og nydelig. Man merker at litt av humle aromaen er borte, men den er ihvertfall fri for floaters og er fortsatt veldig hoppy. Jeg tror denne blir perfekt å drikke mens man leker med motorsag i hagen. De hadde også med en smaksprøve av et nytt heftig brygg som kommer til å dra deg i skjegget, men her skal jeg ikke avsløre for mye. Man kan si at det skjer mye spennende på Hillevåg for tiden.

Aleksander tapper et hjemmebrygg på Bryggselv sin stand.


Bryggselv hadde også stand i år som sist og her i regi av Aleksander og Hege hvor de stilte ut produkter for hjemmebrygging. Her var det alltid fult med nysgjerrige folk som tydeligvis syns hjemmebrygging er spennende og jeg tror ikke de fikk hvilt beina så mye på den standen. Kim Odland fra ABC Brewing serverte oss Svartediket Black IPA fra 7 Fjell som forhåpentligvis får det nye bryggeriet sitt levert i Bergen de kommende dagene.

Kim Odland kjent fra ABC Brewing
representerte Bergens-bryggeriet 7 Fjell.


Videre til Berentsens ser jeg at de har skiftet ut flaske-sortimentet sitt og gått over til 0,33 l. flasker isteden for de massive 0,5 l. flaskene de hadde Skumring, Rav og Bombay på. Alle har også fått nytt design og ser mye bedre ut. De kan også vise til en ny pol-øl som kommer til våren, en Dortmunder, så for de som er glade i tysk lager er det noe å glede seg til.

Harald Berentsen snakker om Berentsens Brygghus sin nye øl.


Jeg rusler videre inn i lokalet og ser et kjent fjes. Sean har tatt turen for Beer Enthusiast og har med en av mine nye favoritter, Ritterguts Gose, en tysk ale som er nært beslektet med de mer kjente øl-stilene av surøl man finner i Belgia. I Stavanger finner jeg denne på Matkroken, men vet at Meny også tar den inn og Vaaland på Bryne har den. Rett og slett et råskinn av en butikk-øl.

Whisky & IPA, ja i følge Stefan fra Maltmisjonen.


Videre går turen opp i andre etasje der de virkelig dyre edle dråpene befinner seg. De første jeg treffer på er gjengen fra Daracha, som har med et meget imponerende repertoar av skotske malt whiskyer. Her kommer jeg i prat med Stefan Williams Hansen som driver Maltmisjonen. Jeg får blant annet testet ut en nydelig BenRiach 17 Septendecim sammen med en hoppy pale ale jeg røske med meg fra svenske Södra Maltfabriken. Trikset er først å smake på en fruktig røykt whisky for så å sippe litt pale ale. Rett og slett en fantastisk smaks-kombinasjon. Jeg er glad i røyk whisky og øl, men har heller kjørt whisky opp mot mørke kraftige ales, men her opplevde jeg noe veldig spennende.

Denne mannen kunne sin brennevin!


Det er sikkert mange som mener jeg banner i kjerka nå, men konjakk interesserer meg ikke så veldig. Jeg syns det til tider blir for skarpt, for mye alkohol og for mye fat-preg i forhold til de whiskyene jeg liker. "Blasfemi" roper dere sikkert i kor, men det er nå sånn at vi ikke kan like alt. Derfor skipper jeg lett De Luze, 15 typer Bache Gabrielsen, Martell, Tesseron og Chateau De Laubade og beveger meg bort til noe mye mer interessant hos "Bare Det Beste" som har valgt å stille ut en hel del sherry samt kveldens råeste smaksopplevelse, nemlig Bodegas Tradicion Platinum Solera Grand Reserva Brandy de Jerez. Ja, den har et langt navn, ja jeg motsier meg selv men så er brandyen da lagret 40 år på fat. Denne var så tøff at jeg måtte prøve den to ganger. Det tappes kun 500 flasker av denne i året, så det var uten tvil en kjempe-mulighet til å prøve noe jeg kanskje aldri kommer til å kjøpe en flaske av selv. Med preg av gammelt treverk, tobakk, sjokolade, dadler & rosiner og en nydelig varm sødme sklir denne lett inn som en av de bedre smaksopplevelser jeg har hatt på lenge. Siden vi allerede hadde fått bakoversveis kunne jeg og Haffy like godt teste oss gjennom sherry utvalget deres fra Lustau (Ammontillado vors 30, Palo Cortado vors 30, Pedro Ximenez vors 20). Sherry er noe jeg forbinder med gamle damer som lukter rart, men vips så ble jeg en av dem selv for dette var godt. Vi jobbet oss gjennom lyse "lette" varianter til mørkere, fyldigere dessert sherryer. Det er gøy å prøve nye ting, og ihvertfall når de som serverer er lidenskapelig opptatt av varene de formidler.

40 år gammel Brandy ved siden av en flaske 30 år gammel Sherry.


Etter en liten matpause og en pust i bakken bar det rett inn i manesjen igjen med målrettet gange mot InterBev sin stand, og da spesielt Bowmore. Bowmore er en gammel favoritt og her var det to stykker jeg ikke hadde prøvd tidligere; 23 yo Port Matured og Devil's Cask. Den korte historien bak Devils Cask var at Djevelen ble jaga ned i Bowmore destilleriet. De lette over alt, men fant ham ikke og de trodde senere at han slapp unna ved å gjemme seg i en tønne som ble sendt inn til fastlandet. Nydelig var den hvertfall.

Godsaker fra Bowmore.


Vi avsluttet dagen med å mingle, snakke med gamle kjente og fortelle skrøner. Dagen hadde vært særdeles vellykket. Jeg hadde fått mange nye smaksopplevelser og ikke minst et nytt forhold til drikkevarer jeg kan veldig lite om fra før. Messen var veldig bra i mine øyne. Jeg valgte bevisst bort foredragene, da tiden var kort, men jeg fikk inntrykk av de som gikk på dem at de var veldig bra. Man kunne for eksempel se NRK veteran Torkjell Berulfsen, Bryggselv om hjemmebrygging med Aleksander Baustad, Norske Akevitters Venner fortelle om norsk akevitthistorie og Arcus sin historie om eventyret Braastad.

Min venn Kim prøver vellagret Calvados.


Alt i alt er jeg veldig fornøyd og syns Høydepunkt klarte å gjennomføre en veldig bra messe med tydelige forbedringer fra 2012. Dette er jo ikke det samme som Bergen Ølfestival, Ølfestivalen på Nærbø eller Haandbryggeriets sin festival som er ensrettet mot øl, men en veldig fin anledning til å prøve nye godsaker som man kanskje ikke får anledning til ellers i året, og ikke minst finne nye favoritter blant nye og gamle kjente. Som Edle Dråper sier på sin Facebook side i dag: Kanskje vi har startet en årlig tradisjon i Stavanger. Det hadde vært fint.

- Kjetil


No comments:

Post a Comment